Kies uw gemeente
Er zijn verschillende gemeenten aangesloten bij De Groene Menukaart, kijk of uw gemeente meedoet of kies voor de landelijke menukaart.
Kies uw menukaart
Er zijn verschillende menukaarten beschikbaar. Kies hieronder een pandtype en ga meteen aan de slag met de duurzame opties!
Heeft u last van tocht in uw woonhuis? Kijk eerst of de ramen en deuren goed aansluiten op de gevel. Het dichten van naden en kieren kan het eenvoudig behaaglijker maken. Dicht dus eerst kieren en naden voordat u isoleren overweegt. Het is bovendien goedkoper. Is alle tocht weg en zijn kieren gedicht? Let dan extra op ventilatie. Voortdurende aan- en afvoer van lucht is noodzakelijk voor uw gezondheid en vermindert vochtproblemen en schimmels in uw pand.
Met tochtprofielen kunt u kieren tussen het raam en kozijn dichten. Een tochtprofiel kan op het kozijn worden aangebracht of ingefreesd. Het plaatsen van een tochtprofiel op het kozijn is een eenvoudige ingreep. Kiest u voor het infrezen laat dit dan door een vakkundig bedrijf uitvoeren en voorkom risico’s op vochtophoping achter het profiel. De uitvoerder maakt mechanisch een sleuf in het kozijn of raam en plaatst vervolgens het tochtprofiel. Let wel op het verschil in materiaal. Kunststof strips blijven vaak niet goed plakken of verpulveren op den duur. Een metalen strip blijft beter zitten en is dus ‘duurzamer’ in gebruik. Met het aanbrengen van tochtprofielen worden de kieren tussen het raam en het kozijn aanzienlijk verkleind waarmee tocht, warmteverlies en geluid in hoge mate wordt verminderd.
Er zijn ook speciale technieken voor historische schuiframen op de markt. Het dubbel V-vormig profiel kan in de zijkant van het schuifraam geplaatst worden. Dit heeft als functie om de kier tussen het schuivende raam en het kozijn te dichten.
Met tochtprofielen kunt u kieren tussen het raam en kozijn dichten. Een tochtprofiel kan op het kozijn worden aangebracht of ingefreesd. Het plaatsen van een tochtprofiel op het kozijn is een eenvoudige ingreep. Kiest u voor het infrezen laat dit dan door een vakkundig bedrijf uitvoeren en voorkom risico’s op vochtophoping achter het profiel. De uitvoerder maakt mechanisch een sleuf in het kozijn of raam en plaatst vervolgens het tochtprofiel. Let wel op het verschil in materiaal. Kunststof strips blijven vaak niet goed plakken of verpulveren op den duur. Een metalen strip blijft beter zitten en is dus ‘duurzamer’ in gebruik. Met het aanbrengen van tochtprofielen worden de kieren tussen het raam en het kozijn aanzienlijk verkleind waarmee tocht, warmteverlies en geluid in hoge mate wordt verminderd.
Vaak zijn de aansluitingen bij deuren niet volledig luchtdicht. Borstels verkleinen deze openingen, denk bijvoorbeeld aan de brievenbus of bij de drempel, waardoor het minder tocht. Het plaatsen van een tochtprofiel op een deur is een eenvoudige ingreep. Tochtprofielen zijn toegestaan op deuren met historische waarde, want er hoeft geen sleuf in de deur worden gefreesd en de ingreep is reversibel. Het is ook mogelijk de tochtprofielen in te frezen in de deur. Laat dit dan vakkundig uitvoeren en voorkom risico’s op vochtophoping achter het profiel. Een professional maakt mechanisch een sleuf in de deur en plaatst vervolgens het tochtprofiel. Hou er rekening mee dat een ingefreesde borstel niet altijd is toegestaan in historisch waardevolle deuren.
Vaak zijn de aansluitingen bij deuren niet volledig luchtdicht. Borstels verkleinen deze openingen, denk bijvoorbeeld aan de brievenbus of bij de drempel, waardoor het minder tocht. Het plaatsen van een tochtprofiel op een deur is een eenvoudige ingreep. Tochtprofielen zijn toegestaan op deuren met historische waarde, want er hoeft geen sleuf in de deur worden gefreesd en de ingreep is reversibel. Het is ook mogelijk de tochtprofielen in te frezen in de deur. Laat dit dan vakkundig uitvoeren en voorkom risico’s op vochtophoping achter het profiel. Een professional maakt mechanisch een sleuf in de deur en plaatst vervolgens het tochtprofiel. Hou er rekening mee dat een ingefreesde borstel niet altijd is toegestaan in historisch waardevolle deuren.
Tocht komt vaak van naden en kieren bij het metselwerk, bij ramen en deuren en bij het dak, maar ook uit de meterkast of het kruipluik. De naden en kieren dichtzetten verhoogt meteen het comfort. Doe dit vakkundig en de vervelende tochtstroom verdwijnt. Naden tussen kozijn en (metselwerk)gevel kunnen worden dichtgezet met een kalkspecie die past bij de bestaande metsel- en voegmortel in uw pand. Of met water- en luchtdichte afdichtband. In oude panden is het toepassen van kit en PUR-schuim niet raadzaam en niet toegestaan.
Tocht komt vaak van naden en kieren bij het metselwerk, bij ramen en deuren en bij het dak, maar ook uit de meterkast of het kruipluik. De naden en kieren dichtzetten verhoogt meteen het comfort. Doe dit vakkundig en de vervelende tochtstroom verdwijnt. Naden tussen kozijn en (metselwerk)gevel kunnen worden dichtgezet met een kalkspecie die past bij de bestaande metsel- en voegmortel in uw pand. Of met water- en luchtdichte afdichtband. In oude panden is het toepassen van kit en PUR-schuim niet raadzaam en niet toegestaan.
Wist u dat binnen een pand tussen ruimtes onderling ook warmte verloren kan gaan? Vaak worden niet alle ruimtes in hoofd- en bijgebouwen verwarmd. Via openstaande deuren gaat er dan veel warmte verloren naar onverwarmde ruimtes. Een eenvoudige oplossing voor dit probleem is het plaatsen van deurdrangers. Dan hoeft u er zelf ook niet meer naar om te kijken!